Weekenje Nairobi - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Laura Kranenburg - WaarBenJij.nu Weekenje Nairobi - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Laura Kranenburg - WaarBenJij.nu

Weekenje Nairobi

Door: Lau

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 November 2010 | Kenia, Kitui

Hoi allemaal!

Afgelopen weekend zijn we naar Nairobi geweest om o.a. onze vakantie te plannen. Op vrijdag pakten we daarom na onze lunch de matatu. Onze buddy Miriam ging mee om ons wegwijs te maken in Nairobi en ons de beste plekken te laten zien. In Nairobi aangekomen gingen we allereerst op zoek naar een leuk en betaalbaar hotel. Miriam nam ons mee naar Central Park hotel. De entree zag er netjes uit, en het personeel ging ook netjes gekleed, dus we gingen meteen akkoord. Voor 15 euri p.p.p.n. hadden we prima kamers met grote bedden en, ook niet onbelangrijk, een toilet en een douche. Na onze spullen gedropt te hebben gingen we op zoek naar een leuke eetgelegenheid. We kwamen al snel aan bij een groot terras, en besloten daar te gaan eten. Smaakte prima! Na het eten nam Miriam ons mee naar een van haar favoriete uitgaansgelegenheden. Hier hebben we met wat vrienden van haar een drankje gedaan en daarna vertrokken we naar een andere tent, samen met Miriam’s vriend en twee nichtjes. Ook hier hebben we aan een tafeltje gezeten met wat drankjes. Rond half 1 namen we de taxi weer naar het hotel om lekker te gaan slapen.

Zaterdag stonden we vroeg op. Na een lekker ontbijtje kwam Miriam ons ophalen om naar de stad te gaan. We hadden wat problemen met pinnen, omdat Barclays, de bank waar we altijd pinnen, het deze dag niet deed. Na lang zoeken hadden we eindelijk een bank gevonden. Na gepind te hebben gingen we op zoek naar Sammy, de touroperator met wie wij graag op vakantie willen. Bij zijn kantoor aangekomen bleek dat hij precies dit weekend in Kitui zat! We hebben wel een aantal touroperators gesproken en daarna telefonisch contact gehad met Sammy over wat hij te bieden heeft. Dit kwam ongeveer op hetzelfde neer, dus hebben we besloten met Sammy op vakantie te gaan. Dinsdag gaan we alles met hem in Kitui bespreken. Na deze gesprekken zijn we naar een wannabe-mcDonalds gelopen voor een kipburger en een milkshake en daarna zijn we richting de masaimarkt gegaan. Het was echt super leuk om hier rond te lopen, te kijken en souvenirs te kopen! Je wordt wel van alle kanten overal mee naartoe gesleurd en het liefst zet iedereen je heel erg af, maar daar leer je wel mee omgaan. Ook hadden we Miriam weer mee, die vertelde of de gevraagde prijzen eerlijk waren of niet, handig! Ik had hier de hele dag kunnen blijven, maar Miriam werd een beetje moe en Sandra houdt nou eenmaal niet zo van shoppen, dus zijn we weer richting hotel gegaan. Na een uurtje chillen zijn we wat gaan drinken in de bar, want om 7 uur zou de taxi komen die ons naar Carnivore zou brengen. We hadden leuke verhalen over dit restaurant gehoord, daarom wilden we hier graag naartoe. Daar aangekomen zagen we dat het een enorm restaurant was, heel leuk ingericht en er waren bijna alleen maar mzungu’s. Het restaurant heeft ook een heel origineel concept: je betaald een vaste prijs voor soep, een hoofdgerecht en een nagerecht met koffie. Na de soep wordt er dan een soort van gourmetstelding neergezet met sausjes, salades en andere bijgerechten. Ook krijgt iedereen een bord. Op tafel ligt een vlaggetje en die zet je op het gourmetstelding. Vervolgens komen er telkens obers en serveersters langs met een spies met stukken vlees er aan. Ze vragen dan of je een stuk wilt en dan zeg je ja of nee. Het vlees was super mals en ze kwamen langs met o.a. biefstuk, kippenpootjes, worstjes, kalkoen, spareribs, krokodil, lamsvlees, lever, hart en ik vergeet vast nog wel iets. Super lekker! We bestelden er een aantal flesjes wijn bij en hadden zo een heerlijke maaltijd. Als toetje nam ik cheesecake, omdat ik al weken zin heb in kwarktaart. Na het eten gingen we nog even een dansje wagen etc. in de bijbehorende discotheek. Erg leuk en gezellig! Ook hebben we een nationale celebrity, genaamd Nemo, ontmoet. Echt een leuke meid! Ze waren daar aan het filmen en ook Vincent werd op de film gezet. Hij moest o.a. zijn mening geven over Carnivore, en ja hoor: zondag was hij op tv, echt gaaf! Opeens was het best wel laat en besloten we maar een taxi te nemen naar het hotel om lekker te gaan slapen.

Zondag waren we allemaal erg moe. We wandelden nog even door de stad en gingen ergens lunchen, om vervolgens de matatu naar huis te nemen. In de matatu was het verschrikkelijk warm en we kregen nota bene onderweg nog panne ook, omdat de motor oververhit was. Toen moesten we wachten tot er een andere matatu die niet helemaal vol was langskwam. Uiteindelijk hebben we ons met zijn allen in een matatu gepropt en zat ik met een Keniaan en Maarten’s koffer op schoot, erg krap dus. Sandra had het nog slechter getroffen; die zat met drie vrouwen tegelijk op schoot. Op zich wel hilarisch, maar ook erg warm. Om 5 uur waren we eindelijk thuis en gingen we na een soepje (met dank aan moeders) moe maar voldaan naar bed. Het was een heel leuk weekend en hopelijk gaan we nog een keer! Vandaag zijn we lekker thuis met de dongels aan het werk, aangezien de buddies computertraining hebben. Nu ga ik even een wasje doen en daarna weer lekker aan de slag.

Liefs van mij.

PS: Heeft iemand ideeen hoe je kleding kunt ontkrimpen d.m.v. handwas? Voortaan de waterkoker maar laten staan denk ik..

• 02 November 2010 - 09:50

Annalisa:

Hahahahaha! Alsof je thuis ook wasjes draaid op 100 graden:p ik denk dat je met lauwarm water al prima is!je weekendje klinkt echt leuk! Ik mis je! Kuss

• 02 November 2010 - 11:41

J:

Pas maar op met gekrompen kleding. Volgens mij hebben rokende vrouwen in te korte kleding daar een slechte naam...

• 10 November 2010 - 18:11

Mandy:

haha Lau, de bacterien zijn er in ieder geval uit! Ik zie al een hele tijd geen foto's meer, wanneer komen die weer :)? Het klinkt echt weer super! Je neemt de rituelen al over haha!
    Het duurt nu wel echt lang dat je wegbent hoor! We zijn al dingen aan het plannen waarbij we verwachten dat jij er ook bij bent! :)
    Misschien een kerstdiner of nieuwjaars diner omdat Anna ook lang weg is. En feestjes vieren in mijn nieuwe kamer en die van Anna! :) En we willen je nieuwe vriendje even keuren natuurlijk ;) (laat dit maar niet aan hem lezen hoor haha!)
    Wacht met smart op je nieuwe verhaal en filmpjes/foto's!

• 13 November 2010 - 14:52

Sanne:

Lauu!! Wat blijven je verhalen toch geweldig, vooral om die feitjes lig ik telkens weer in een deuk! Ik wil je nog honderd miljoen dingen vragen en vertellen maar dat bespaar ik je wel tot je weer terug bent! ;) Kijk weer met smart uit (ik zag de Sint net dus ik blijf even in het thema) naar je volgende verhalen! Dikke vette zoen, oja en dat filmpje van die haan is echt ranzig :P ik dacht dat ik een die hard was maar mn maag is het daar niet mee eens

Verslag uit: Kenia, Kitui

Lau in Kenia

28 November 2010

Het weeshuis

26 November 2010

Afscheid van de boys en een communicatietraining

22 November 2010

Eindelijk weer een verhaal

05 November 2010

Film Frans slachten online!

02 November 2010

Weekenje Nairobi
Laura

Hoi allemaal! Leuk dat jullie een kijkje komen nemen op mijn waarbenjij.nu. Momenteel bivakkeer ik, samen met Sandra, in Kitui voor onze opleiding Communicatie. Met de organisatie Edukans zijn wij naar Kenia vertrokken om een helpende hand te bieden aan het realiseren van een betere toekomst voor kinderen in ontwikkelingslanden. Met onze studie Communicatie zijn wij meer een tussenschakel in het proces. Zo gaan wij onderzoeken hoe we de samenwerking tussen Nederlandse en Keniase studenten efficiënter kunnen maken zodat in de toekomst betere eindresultaten gecreëerd kunnen worden. Daarnaast gaan wij een aantal sectorbeschrijvingen van andere deelnemende opleidingen schrijven, om toekomstige studenten die geïnteresseerd zijn in een stage bij Edukans van alle informatie te voorzien die zijn nodig hebben. Ten slotte gaan wij diverse columns/reisverhalen schrijven voor o.a. de website van Edukans zelf en de website Move your world. Edukans werkt aan twee milleniumdoelen van de Verenigde Naties: - In 2015 moeten alle kinderen in alle landen, zowel jongens als meisjes, de mogelijkheid hebben volledig basisonderwijs te doorlopen; - Wegwerken van ongelijkheid tussen jongens en meisjes in het basis en voortgezet onderwijs, uiterlijk in 2015 op alle onderwijsniveaus. Er is natuurlijk geld nodig om deze mooie doelen te bereiken. Aarzel daarom niet en stort een bijdrage op rekeningnummer 42 80 34 357 t.n.v. Edukans Ex-change in Amersfoort onder vermelding van Laura Kranenburg T188. Ik kan garanderen dat de organisatie dit geld goed besteedt! En ten slotte, ik zou het erg leuk vinden als jullie af en toe een berichtje achterlaten! X Lau